Ok, så starter jeg fra skratz ...
Kurt Hansen
2019-12-28 08:33:19 UTC
Jeg tumler stadig med at lave en vareside til denne skitse
(http://www.danacord.com/ny/catalog.html). Jeg læser og jeg læser, men
har stadig ikke forstået en brik af "responsive webdesign".

I sin simpleste form virker denne jo som den skal, nemlig ved at alle
bokse wrapper ind under hinanden efterhånden som browservinduet gøres
smallere:
https://www.w3schools.com/css/tryit.asp?filename=trycss_inline-block_old,
men så kommer problemerne.

Box 1 og 3 kan jo godt have en fast størrelse, da det er billederne der
bestemmer bredden og så skal box 2 bare fylde resten, men box 3 skal
altså holde til højre så den sidder samme sted hver gang og dét kan jeg
altså ikke finde ud af.

I næste række er der en tabel med CD'ens indhold i box 4 og her skal
boxen med anmeldelser også positioneres længst til højre.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen
Dennis Munding
2019-12-29 11:34:51 UTC
Post by Kurt Hansen
[...]
Dit problem er, at du prøver at fastholde et design udviklet til store
skærme på mobile enheder.
Glem det!

Find ud af hvilken platform, dine besøgende primært bruger (eller
hvilken platform du primært vil udvikle til).

Når du har svaret på det, udvikler du designet, så det tager sig ud,
præcis som du ønsker.

Alle andre platforme må så "nøjes" med en variant af det originale
design.

Man kan ikke tilfredsstille alle 100%, hvilken heller ikke er meningen
med responsivt design.
Men siderne skal naturligvis være brugbare for alle - ellers mister du
kunder. :-)
--
Med venlig hilsen

Dennis Munding
Kurt Hansen
2019-12-29 14:17:34 UTC
Post by Dennis Munding
Post by Kurt Hansen
[...]
22,6% af dem vi sender nyhedsbreve til bruger iPhone/iPad og 3% bruger
Android. Vort segment ligger i aldersgruppen +50.
Post by Dennis Munding
Man kan ikke tilfredsstille alle 100%, hvilken heller ikke er meningen
med responsivt design.
Men siderne skal naturligvis være brugbare for alle - ellers mister du
kunder. :-)
Jeg forstår ikke dit budskab om at mit design (kun) er til store skærme.
Hvis boksene wrapper ind under hinanden er det langt bedre en det
nuværende, som er baseret på frames.

Jeg er sådan set ret ligeglad med om det tager sig smukt ud på en
mobiltelefon; det skal bare være til at læse og i den rigtige rækkefølge.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen
Dennis Munding
2019-12-29 22:50:00 UTC
Post by Kurt Hansen
Post by Dennis Munding
Post by Kurt Hansen
[...]
Så skal du lægge dit fokous på computerskærme og ikke så meget på
mobile enheder.
Post by Kurt Hansen
Post by Dennis Munding
[...]
Du henviser til en boks-model, som stort set kun er egnet på computer
(stationære enheder) og ikke på mobile enheder, men du forventer at
kunne få samme design på en mobil enhed, hvilket hverken er
hensigtsmæssigt eller realistisk.
Post by Kurt Hansen
Jeg er sådan set ret ligeglad med om det tager sig smukt ud på en
mobiltelefon; det skal bare være til at læse og i den rigtige rækkefølge.
Netop derfor skal du tænke "ud-af-boksen" (meget rammende i dette
tilfælde), da indholdet af dine elementer nærmest bliver ulæseligt på
små skærme, hvis du presser det ind i små bokse...

Læs endvidere Kim Ludvigsens svar...
--
Med venlig hilsen

Dennis Munding
Kim Ludvigsen
2019-12-29 14:37:47 UTC
Post by Kurt Hansen
Jeg tumler stadig med at lave en vareside til denne skitse
(http://www.danacord.com/ny/catalog.html). Jeg læser og jeg læser, men
har stadig ikke forstået en brik af "responsive webdesign".
Lad være med at bruge grid. Det er ikke bedre end tabeller og rammer i
dette tilfælde.
Post by Kurt Hansen
I sin simpleste form virker denne jo som den skal, nemlig ved at alle
bokse wrapper ind under hinanden efterhånden som browservinduet gøres
Nej, der ombrydes netop ikke. Du skal som tidligere skrevet i stedet
bruge float, så ombrydes der.
Post by Kurt Hansen
I næste række er der en tabel med CD'ens indhold i box 4 og her skal
boxen med anmeldelser også positioneres længst til højre.
Jeg sidder i øjeblikket med en lille skærm og en lav opløsning. Jeg kan
ikke rulle ned, så jeg kan slet ikke se den fjerde boks. Og halvdelen af
den tredje boks (den med link til webshop) er skjult. Der er for øvrigt
ikke nogen grund til at have linket i en boks for sig, du kan lige så
godt have knappen i en af de andre bokse. Og glem det med at åbne i et
nyt vindue.
Mvh. Kim Ludvigsen
Kurt Hansen
2019-12-30 06:10:39 UTC
Post by Kurt Hansen
[...]
Hmmm, jeg må have udtrykt mig uklart og derfor er mit budskab blevet
misforstået/ikke-forstået.

Jeg henviser til http://www.danacord.com/ny/catalog.html for at
illustrere hvordan jeg gerne vil have siden til at se ud. Og ja ... den
er lavet i et grid-layout fra W3s og er IKKE responsive; det ved jeg godt.

Jeg spørger derefter om hvordan jeg kan få boks 3 og 5 til at placere
sig til højre i denne model:
https://www.w3schools.com/css/tryit.asp?filename=trycss_inline-block_old

så designet kommer til at ligne http://www.danacord.com/ny/catalog.html,
men sådan at disse to bokse stadig wrapper sammen med de andre på smalle
skærme og bevarer rækkefølgen.

Det burde vel være ret simpelt(?), men jeg kan ikke finde ud af hvilken
teknik jeg skal bruge.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen
Kurt Hansen
2020-01-01 11:50:41 UTC
Jeg sidder i øjeblikket med en lille computer og en lille skærm, men når
jeg er tilbage ved min almindelige computer om et par dage, kan jeg
prøve at lave en skabelon til dig. Jeg vil muligvis lave alternative
forslag til dig - som før nævnt mener jeg fx, at knappen til webbutikken
med fordel kan placeres anderledes, det gælder ikke mindst på udgaven
til den lille skærm.
Jeg er meget taknemmelig for dit tilbud og det vil jeg gerne benytte mig
af. Hvis du/vi kommer i mål og hvis du bryder dig om klassisk musik på
CD, så skriv til mig (kurtATdanacord.dk); vi er ikke fedtede med bonus!

Jeg har uploaded to skitser:

Jeg skriver mine kommentarer her for det tilfælde at andre tænder på
udfordringen og vil lege med.

Tegning-1.jpg:

Rubrikken med coveret og knappen kan fint have en fast bredde. Begge
dele uploades i 200*200 pixels - eller i hvert fald angives med
"width="200" i koden.

Rubrikken med titel, kunstner og beskrivelse kan variere en del i
omfang, men al tekst skal jo bare ombrydes og tilpasse sig den plads der
til enhver tid er til rådighed.

Så kommer vi til tracklisten. Her vil det være okay at
værk-/tracktitlerne ombrydes, hvis der ikke er plads nok. Nogle
udgivelser har ret lange titler, f.eks.
https://www.danacord.dk/frmsets/records/793-94-r.html, men som
udgangspunkt er der jo rigeligt med plads.

Rubrikken med anmeldelser er blot links til PDF'er eller JPG'er og
illustreres med mediets logo. Igen: Logoerne uploades i en fast
størrelse på 200 px, eller angives i HTML-koden med "width="200".

Den sidste rubrik ("See also:") skal wrappe når der ikke er plads nok og
der sker når der vises mere end to henvisninger.

Tegning-2.jpg:

Langt de fleste udgivelser indeholder en enkelt CD og nogle to, men så
er der også de rene undtagelser som f.eks.
https://www.danacord.dk/frmsets/records/801-830-r.html

Jeg har ikke en smartphone, men jeg kan forestille mig at det vil være
besværligt (og måske uinteressant?) at bladre og bladre og bladre, men
at splitte boksen op i enkelt-CD'er på hver sin vareside er altså ikke
hensigtsmæssigt (synes jeg). Her er jeg bestemt (som i det hele taget)
modtagelig og fleksibel over for alternative løsninger.

Lidt øf til sidst:

Jeg sidder ved en iMac 21" og har altid min browser kørende i full
screen og jeg har ingen smartphone. Konen har en iPad, men den bruger vi
ikke ret meget. Jeg er derfor helt ude af føling med den nyeste teknik
og dybest set var jeg helst fri, men besøgstallet og antallet af
bestillinger på den nuværende side (https://www.danacord.dk/index2.html)
er elendig og derfor MÅ vi gøre eet eller andet.

Jeg ved godt at der venter mig et større arbejde med at omlægge alle
varer til en ny skabelon, men det tager jeg i stiv arm.

P.S. Salget på https://www.danacordbutik.dk/ går til gengæld
tilfredsstillende, men med +37.000 varer og manglende integration med
vores kasseterminalsystem i butikken, er det for stor en mundfuld. Jeg
har knækket halsen på flere mislykkede forsøg, ligesom den samlede pris
vil overstige det anslåede provenue.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen
Kurt Hansen
2020-01-01 11:59:49 UTC
Post by Kurt Hansen
[...]
Jeg har arbejdet gratis for Danacord i +20 år som nær ven af huset.
Danacord er den eneste større butik der sælges klassisk musik på CD, DVD
og BluRay der er tilbage i Norden, men det går faktisk udmærket.

Der kan betales en tårnhøj husleje (i CPH city) og personalet får deres
løn, men det giver ikke så meget overskud, at chefen kan få en anstændig
løn. Han er dog så entusiastisk at han fortsætter ufortrødent og
strømmen af udgivelser på CD giver ingen anledning til bekymring;
Danacord skal nok overleve - ikke mindst takket være godt købmandsskab
og snusfornuft.

Nu skal vi bare have banket lidt mere liv i salget til private i det
store udland.

Danacord kan i 2020 fejre 40 års jubilæum og det er ret uhørt i branchen ;-)
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen
Kim Ludvigsen
2020-01-02 00:52:35 UTC
Post by Kurt Hansen
Post by Kurt Hansen
[...]
Det er ikke lige min genre. Det nærmeste, jeg kommer, er russiske Vitas
i hans unge år. Jeg har lavet en halv skabelon, men så kom jeg til at
klikke mig frem til butikken ...
Post by Kurt Hansen
[...]
Så burde han også kunne indse, at websiden rent faktisk er en
selvstændig afdeling, der kan nå nye kunder og med en meget billigere
husleje/investering.
Post by Kurt Hansen
Nu skal vi bare have banket lidt mere liv i salget til private i det
store udland.
Nu klikkede jeg mig som sagt lige videre til webbutikken. Det giver
ingen mening at lave en skalerbar webside med musikken adskilt fra
webbutikken. Lav i stedet webbutikken skalerbar, og opdater den med de
ønskede funktioner/moduler.

Med to separate websider med samme indhold ødelægger I jeres rangering
hos Google. Og så har webbutikken den fordel, som jeg et par gange har
slået på tromme for, at den bruger en database.

Så vidt jeg umiddelbart kan se, er eneste forskel på webbutikken og den
ønskede skalérbare hjemmeside blot følgende: en menulinje, anbefaling af
musik i samme genre og skalérbart design.

Jeg er ikke enig med Dennis i, at I med flest computerbrugere, skal
koncentrere jer om store skærme. At I kun har 25% på små skærme kan
skyldes, at webside og butik ikke egner sig til små skærme i øjeblikket.
Det er faktisk imponerende, at I har 25% mobile brugere, når siderne
ikke egner sig til mobile enheder.

Jeg har ikke meget styr på udviklingsomkostninger, men hvis I ikke har
bundet jer til en bestemt udvikler med webbutikken, så vil 10-20.000
kroner sikkert få jer i mål eller langt hen ad vejen.
Post by Kurt Hansen
Danacord kan i 2020 fejre 40 års jubilæum og det er ret uhørt i branchen ;-)
Ja, det er godt gået. Jeg startede omkring samme tid, og jeg holdt kun i
lige godt seks år. Selv TP Musik, som også startede dengang, holdt "kun"
i 35 år.

Jeg kan sagtens lave skabelonen færdig, hvis du vil have det, men det
giver som sagt ingen mening. Få i stedet ændret på webbutikken.
Mvh. Kim Ludvigsen
Kurt Hansen
2020-01-02 10:49:33 UTC
Post by Kim Ludvigsen
Post by Kurt Hansen
Post by Kurt Hansen
[...]
Butikken? Vi har to webshops:
https://www.danacordbutik.dk/
https://www.danacordbutik.dk/shop/

Den hjemmeside jeg baxer med er denne:
https://www.danacord.dk/index2.html
- og den linker til sidstnævnte.

Jeg er kun alt for godt klar over, at en hjemmeside, hvorfra man skal
klikke sig over i en webshop for at købe, langt fra er optimal. Faktisk
temmelig uoptimal :-(
Post by Kim Ludvigsen
Post by Kurt Hansen
[...]
Vi har løbende diskuteret dette. Der har været to bremseklodser: Min
manglende viden og økonomien. Nu har jeg taget en beslutning: at bruge
SmartWeb (https://www.smartweb.dk/) og så må det gå som det bedst kan.
Post by Kim Ludvigsen
[...]
Det er ikke rigtigt. På hjemmesiden kan man klikke på f.eks. "Danish
composers" og få vist en liste over indspilninger med danske komponister.
Post by Kim Ludvigsen
Jeg har ikke meget styr på udviklingsomkostninger, men hvis I ikke har
bundet jer til en bestemt udvikler med webbutikken, så vil 10-20.000
kroner sikkert få jer i mål eller langt hen ad vejen.
10-20.000 er langt mere end det vi forventer at kunne tjene på en ny
webshop inden for en rimelig tilbagebetalingstid.
Post by Kim Ludvigsen
Jeg kan sagtens lave skabelonen færdig, hvis du vil have det, men det
giver som sagt ingen mening. Få i stedet ændret på webbutikken.
Under alle omstændigheder må du meget gerne lave skabelonen færdig. Hvis
den er fuselfri vil den kunne fortælle mig hvad jeg har gjort galt i
alle mine forsøg på at tilpasse forskelligt kildemateriale.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen
Kim Ludvigsen
2020-01-02 13:34:42 UTC
Post by Kurt Hansen
Jeg har lavet en halv skabelon, men så kom jeg til at klikke mig frem
til butikken ...
https://www.danacordbutik.dk/
https://www.danacordbutik.dk/shop/
Det var den engelske, jeg fik klikket mig frem til.
Post by Kurt Hansen
[...]
Det er ikke kun uoptimalt, det er direkte salgshæmmende. Som sagt, så
ryger Google-rangeringen nedad, når der ligger ens indhold på flere
hjemmesider. Det betyder, at færre vil finde butikken eller hjemmesiden
via Google. Samtidig skal I vedligeholde to forskellige systemer.
Post by Kurt Hansen
[...]
Den mulighed kan meget nemt laves i webbutikken, hvor indholdet ligger i
en database. Det er endda muligt at lave mange flere oversigtssider, fx
over alle CD'er med kammermusik, med Mozart-kompositioner, efter årstal
osv. Kun fantasien sætter grænser.
Post by Kurt Hansen
[...]
Det er som sagt kun et skud. Jeg kender ikke jeres økonomi eller
omsætning i webbutikken, men hvis jeg havde pladeforretning i dag, så
kan jeg love dig for, at jeg ville satse mere på webbutikken end på den
fysiske butik. Der er en grund til, at det der internet er blevet så
populært.
Post by Kurt Hansen
[...]
Jeg kigger på den i morgen eller i weekenden.
Mvh. Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
2020-01-03 16:28:04 UTC
Post by Kurt Hansen
Under alle omstændigheder må du meget gerne lave skabelonen færdig. Hvis
den er fuselfri vil den kunne fortælle mig hvad jeg har gjort galt i
alle mine forsøg på at tilpasse forskelligt kildemateriale.
Du kan finde den her:
http://kimsside.dk/danacord/

Tjek mobiludgaven ved at benytte mobilvisning i Firefox.
Tastaturgenvejen til mobilvisning er Cmd + Opt + M på en Mac
(Ctrl+Skift+M på rigtige computere). Du kan bruge musen til at trække
indholdet smallere eller bredere, så du kan se, hvad der sker.

Jeg har ikke rørt så meget ved det af den gamle kode, som har overlevet
i html-filen.

Jeg har udkommenteret nogle ting i CSS - jeg har skrevet bemærkning om
hvorfor. Ellers har jeg ikke rørt den gamle CSS-kode men har anbragt den
nye CSS-kode nederst i CSS-filen.

Jeg har fjernet alle target=_top og target=_blank - lad brugeren selv
bestemme, om der skal åbnes i et nyt faneblad eller vindue.

Jeg har fjernet teksten ved køb nu-knappen. Der er ingen grund til at
fortælle kunderne, at man ikke har villet/kunnet samle butik og
hjemmeside i én side. Jeg har desuden placeret knappen sammen med
teksten om CD'en. Bemærk, at der er en ekstra knap nederst før de andre
forslag på mobiludgaven, så mobilbrugere ikke skal rulle op for at finde
knappen.

Jeg har sat min-width på 100px på beskrivelsen. Ellers risikerer man at
den bliver for smal til at læse. Du kan evt. prøve at ændre til 150px
eller 200px.

Jeg har gået ud fra, at de almindelige covers er 200px, og at
forslags-covers er 100px.

Har du spørgsmål til betydning af noget af koden, skal du bare sige til.
Der er helt sikkert plads til forbedringer.
Mvh. Kim Ludvigsen
Kurt Hansen
2020-01-06 07:44:06 UTC
Post by Kim Ludvigsen
Post by Kurt Hansen
[...]
Jeg er ved at træde skindet af mine tæer, for jeg vil så nødigt
fremtræde utaknemmelig. Under alle omstændigheder siger jeg tak for
indsatsen.

Dit forslag har jo mildt sagt et alternativt design i forhold til det
jeg skitserede, men det kunne der måske nok ændres på med udgangspunkt i
den anvendte teknik.

Vi har diskuteret det i weekenden og har talt på knapper. Nu har vi
skåret igennem og bestilt SmartWeb (https://www.smartweb.dk/). Vi
vurderer at den passer fint til de godt 400 varer vi har i denne shop.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen
Kim Ludvigsen
2020-01-06 07:58:27 UTC
Post by Kurt Hansen
Post by Kim Ludvigsen
http://kimsside.dk/danacord/
Dit forslag har jo mildt sagt et alternativt design i forhold til det
jeg skitserede, men det kunne der måske nok ændres på med udgangspunkt i
den anvendte teknik.
Så stor er forskellen nu heller ikke. Køb-knappen er flyttet og
gentages, og forslags-boksen kan vises ved siden af afspilning og
anmeldelser, hvis der er plads. Det ville ikke tage mere end fem
minutter at ændre det til det, du skitserede - jeg ville bare vise dig
noget, som jeg betragter som mere kundevenligt.

Men hvis smartweb kan bruges, er det nok bedre, så du ikke skal bruge så
meget tid på at finde ud af at kode.
Mvh. Kim Ludvigsen
Dennis Munding
2020-01-02 03:52:25 UTC
Post by Kurt Hansen
Danacord kan i 2020 fejre 40 års jubilæum og det er ret uhørt i branchen ;-)
Tillader mig at rette dig - det er ikke før i 2021, at der kan fejres
40 års jubilæum.
Helt nøjagtig den 1/9-2021 (iflg. virk.dk) ;-)

https://datacvr.virk.dk/data/visenhed?enhedstype=virksomhed&id=72911016&soeg=danacord&type=undefined&language=da
--
Med venlig hilsen

Dennis Munding
Jan Hansen
2020-01-02 13:43:31 UTC
Post by Kurt Hansen
http://danacord.com/tegning-1.jpg
http://danacord.com/tegning-2.jpg
Imens du er i gang med at tegne, kan du jo passende lave
en tegning af https://www.danacord.dk/records/790.html
med røde krydser over det, der er forkert, og klistre
elementerne ind, hvor du har tænkt dig de skal være.
For indtil for 2 dage siden var det ekstremt vigtigt,
at den buy-knap sad helt ude til højre. Det gør den
helt tilfredsstillende på den eksisterende side.
--
mvh Jan.
Help Microsoft stamp out piracy. Give
Linux to a friend today!
Kim Ludvigsen
2020-01-02 14:03:41 UTC
Post by Jan Hansen
For indtil for 2 dage siden var det ekstremt vigtigt,
at den buy-knap sad helt ude til højre. Det gør den
helt tilfredsstillende på den eksisterende side.
På mit kommende forslag sidder knappen sammen med teksten om CD'en, der
står kun "Buy now" på knappen, og den anden tekst i boksen om webshoppen
er fjernet.
--
Mvh. Kim Ludvigsen