Jamen altså, jeg forstår det godt ...
Kurt Hansen
2019-08-30 13:24:42 UTC
Vi, der har været i denne gruppe længe, husker sikkert alt for godt mine
problemer med http://www.danacord.dk/index2.html. Den er (til manges
fortrydelse) baseret på frames, men har fungeret "upåklageligt" siden
januar 1998 og schäferen er bare SÅ glad for den.

Den har i mange år sunget på sidste vers og at bruge mange kræfter på at
opgradere den i sin nuværende form, vil sikkert for mange være halsløs
gerning, men sådan er mine arbejdsbetingelser desværre.

Pkt. 1: Hvordan gør jeg siden mest muligt responsiv, så den kan ses
bedst muligt på håndholdte enheder? Som det er nu (på min 21" skærm), så
blafrer sektionen "Link to our webshop". Her ville jeg ønske at der var
en fast/max bredde på, så pilene ved "Browse catalog" hele tiden står på
samme sted - i modsætning til nu, hvor bredden af siden varierer og man
derfor ikke bare kan klikke på frem eller tilbage i kataloget.

Mit andet spørgsmål er også noget snavs: Jeg har (siden fremkomsten af
CSS) lavet forskellige CSS-definitionsfiler (*.css) og det svider til
mig nu. Jeg har dybest set ingen som helst anelse om hvor de forskellige
classes henter deres oplysninger, Flere af mine definitionsfiler er bare
kopier med visse ændringer. For varesiderne (der hentes ind i højre
frame) er der dog kun tale om tre specifikke filer. Jeg skal vel bare
lave en sammenskrivning af disse?

Ja, indrømmet: Det er noget juks, men ikke desto mindre hvad jeg har
bragt mig selv op imod. Nu skal jeg "bare" have ryddet op og
harmoniseret i første omgang. Så må vi efterfølgende se om jeg kan finde
et "system", hvor jeg kan kombinere hjemmesiden
(http://www.danacord.dk/index2.html) med shoppen
(https://www.danacordbutik.dk/shop/), men herom en anden god gang.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen
Jan Hansen
2019-08-30 14:26:52 UTC
Post by Kurt Hansen
[...]
Så skal de da bare placeres, så de ikke flytter sig, f.eks sådan,
http://www.sniper-pistol.com/responsiv.html

De hopper godt nok op i toppen, når man maser siden sammen til mobilvisning,
men det er vel de færreste, der skifter skærmopløsning, imens de ser på CD
Post by Kurt Hansen
[...]
Ja, eller du kan genbruge det css jeg har sat ind på eksempelsiden,
og tilpasse efter behov, hvis der skulle mangle noget.
--
mvh Jan.
Help Microsoft stamp out piracy. Give
Linux to a friend today!
Kurt Hansen
2019-08-30 14:45:56 UTC
Post by Jan Hansen
Post by Kurt Hansen
[...]
Jæuw, men hvordan og hvad har du ændret? Og hvor bliver sektionen med
henvisning til webshoppen af?
Post by Jan Hansen
Ja, eller du kan genbruge det css jeg har sat ind på eksempelsiden,
og tilpasse efter behov, hvis der skulle mangle noget.
Jeg har brugt "Vis sidens kildekode" i Firefox for at se om du linker
til et *.css, men det kan jeg ikke se. Æhhh ...?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen
Jan Hansen
2019-08-30 15:16:13 UTC
Post by Kurt Hansen
Post by Jan Hansen
Så skal de da bare placeres, så de ikke flytter sig, f.eks sådan,
http://www.sniper-pistol.com/responsiv.html
Jæuw, men hvordan og hvad har du ændret? Og hvor bliver sektionen med
henvisning til webshoppen af?
Jeg går ud fra, du mener i mobilvisning. Hvis man trykker på menu øverst
til højre, kommer den frem sammen med resten i det røde felt.
Men nu kommer den også frem under "Reviews", så man kan klikke der, når
man har læst anmeldelserne.
Post by Kurt Hansen
Post by Jan Hansen
[...]
Næ, ikke endnu, det står i <style> øverst, men er lige til at klippe ud
og stoppe i en selvstændig fil, hvis noget af det skal bruges til noget.
Linux to a friend today!
Kurt Hansen
2019-09-01 11:29:25 UTC
Post by Jan Hansen
Post by Kurt Hansen
Post by Jan Hansen
Ja, eller du kan genbruge det css jeg har sat ind på eksempelsiden,
og tilpasse efter behov, hvis der skulle mangle noget.
Jan, jeg kan se at du har brugt en del tid på dette og det er jeg
taknemmelig for, men helt ærligt ... jeg fatter ikke ret meget af det.
Post by Jan Hansen
Post by Kurt Hansen
[...]
Jæuw, men du har jo lavet en masse javascript og CSS og fuselfri er
forslaget jo ikke. Bl.a. bliver sektionen med "Link to our webshop" vist
i venstremenuen.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen
Jan Hansen
2019-09-01 17:41:57 UTC
Post by Kurt Hansen
Post by Jan Hansen
Post by Jan Hansen
[...]
Jeg forsøger at lave en side, der er responsiv og mobilkompatibel og
hvad det ellers hedder. Hvis det på et tidspunkt lykkes at sætte noget
sammen, der indfrier dine forventninger, kan jeg gemme det som en php-
skabelon.
De sider du laver består af 4 tal: CDens nummer, dens webshopnummer,
næste CD og forrige CD.
Derudover er der 4 felter med html: overskrift, beskrivelse, indhold
og anmeldelser. Og så er der 1 tekstfelt med "meta description".

De 9 felter er så til at lave på en formular, hvor du kan klippe/klistre
fra de eksisterende sider. Ved tryk på en "gem" knap, kan php lægge
dem i en fil (kald den "database", hvis det skulle være fint), og
et andet script kan så vise indholdet fra den ønskede CD sat ind i
skabelonen. På den måde bliver samtlige sider responsive, mobilvenlige
osv. osv. uden du behøver gøre noget som helst, ud over at klippe og
klistre fra de eksisterende sider. Skal noget senere laves om i layout,
er det til at rette i skabelonen, og ændringen kommer frem på samtlige
sider.
Post by Kurt Hansen
Post by Jan Hansen
[...]
Jeg har flyttet den tilbage, så den står øverst. Den står så helt ude til
højre, så navigation-knapperne bliver samme sted, så længe den ikke bliver
skubbet væk af en lang overskrift. Hvis det er et stort problem, har jeg
efterladt et par ekstra navigations knapper i det røde felt, hvor de gerne
skulle blive samme sted. Men du kan jo bare hente filen, og skrive videre
i den. Og klippe css og js ud som selvstændige filer, hvis du synes det
er vigtigt i udviklingsfasen. Når du er tilfreds, kan du lægge det
tilgængeligt, så jeg kan bruge det som skabelon.
Linux to a friend today!
Kurt Hansen
2019-09-13 06:52:21 UTC
Post by Jan Hansen
Post by Kurt Hansen
Post by Jan Hansen
[...]
Jeg har ikke glemt dig, men har været travlt optaget af andre projekter.

Hvis jeg går ind på http://www.sniper-pistol.com/responsiv.html og
klikker på "Vis sidens kildekode" i Firefox, er det så den kode
browseren genererer, eller det din originale?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen
Jan Hansen
2019-09-13 12:21:38 UTC
Post by Kurt Hansen
Hvis jeg går ind på http://www.sniper-pistol.com/responsiv.html og
klikker på "Vis sidens kildekode" i Firefox, er det så den kode
browseren genererer, eller det din originale?
Det er det jeg selv har sat sammen som eksempel i almindelig html.
Fidusen er så, at det kan gemmes som php i stedet for, og jeg kan
så slette tabellen med cd-indhold, og i stedet indsætte
<?php echo $indhold;?>
Det samme gælder overskrift, anmeldelser osv.
Jeg kan så gemme de felter for sig selv i en 755.txt fil,
og lave en 756.txt til næste CD. PHP kan så vise 756 i
samme indpakning, som 755 bliver nu. Laves der en ændring
i php skabelonen, kommer ændringen til at gælde alle siderne,
ligesom en ændring i en css fil kommer frem på samtlige sider,
hvor css filen bruges.
Men i stedet for php står for at vise siderne, kan man da også
sætte php til at gemme nogle .html sider i stedet for. F.eks at
tage den tomme skabelon, sætte indholdet af 755.txt ind i
skabelonen, og gemme resultatet som 755.html og/eller
755-r.html . Det er så bare at uploade dem i stedet for de
eksisterende. Når du laver en ændring i skabelonen kan du så
gemme og uploade et nyt sæt. Uden at det er nødvendigt at
rette ved håndkraft på samtlige sider.
Linux to a friend today!
Kurt Hansen
2019-09-13 15:31:57 UTC
Post by Jan Hansen
Post by Kurt Hansen
Hvis jeg går ind på http://www.sniper-pistol.com/responsiv.html og
klikker på "Vis sidens kildekode" i Firefox, er det så den kode
browseren genererer, eller det din originale?
Jeg er imponeret, Jan, men må nok også nok erkende, at jeg ikke forstår
ret meget af det.

Du skriver at du vil gemme det som en php-skabelon, men hvordan skal jeg
arbejde med den?
Post by Jan Hansen
Men i stedet for php står for at vise siderne, kan man da også
sætte php til at gemme nogle .html sider i stedet for.
Der er ingen database til siden, så jeg forstår lissom ikk' hvorfor og
hvordan jeg skal afvikle en php-skabelon. At gemme som HTML forekommer
mig at være den naturlige løsning, men igen ... jeg kan (forhåbentligt
blive klogere.
Post by Jan Hansen
Når du laver en ændring i skabelonen kan du så
gemme og uploade et nyt sæt. Uden at det er nødvendigt at
rette ved håndkraft på samtlige sider.
Hvis du med skabelonen mener den kode der gemmer sig bag
http://www.sniper-pistol.com/responsiv.html, så er jeg tæt på at være blank.

Siden er sikkert responsive, men der skal jo laves en del
smukkeseringer. Det vil jeg kigge på snarest.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen
Kim Ludvigsen
2019-09-13 16:27:30 UTC
Post by Kurt Hansen
Der er ingen database til siden, så jeg forstår lissom ikk' hvorfor og
hvordan jeg skal afvikle en php-skabelon.
Uha, vil det sige, at alt i øjeblikket er baseret på flade HTML-filer? I
så fald er det ikke frames, der er dit største problem.
Post by Kurt Hansen
At gemme som HTML forekommer
mig at være den naturlige løsning, men igen ... jeg kan (forhåbentligt
blive klogere.
Den naturlige løsning er at gemme det hele i en database, du vil få så
usigeligt mange fordele frem for at benytte flade filer. Spørgsmålet er
blot, om der er så meget gang i biksen, at det kan betale sig at
indtaste det i en database.

Når først det er i en database, vil det også være meget nemmere at ændre
layoutet, så det kan bruges på mobile enheder, og så det bliver noget
mere tidssvarende end nu.

Med en database, kan du få vist indhold på kryds og tværs, fx alle
danske kunstnere på én side, alle finske komponister på en anden side,
eller alle numre som violinisten X er med på. Du kan også få lavet en
automatisk feed-side, så brugerne kan abonnere på oplysninger om nye
CD'er, som I får hjem.

Du skal ikke opdatere siderne, hver gang der kommer en ny CD, du skal
bare indtaste CD'ens oplysninger i databasen, så vises den automatisk på
den danske side, i feedet og hvor den ellers skal vises.

Der kan også sorteres efter pris, årstal og hvilke oplysninger, man
ellers indsætter i databasen. Og du kan få en stærk søgefunktion, som
gør det nemt for kunderne at søge i kataloget. Det er stort set kun
fantasien, der sætter grænser.

Meget af indtastningen kan klares ved at kopiere og indsætte, men der
kan være informationer, som du vil have med, som du ikke har med i
øjeblikket.

Investeringen af tid er måske givet godt ud i sammenligning med den
meget tid du har brugt på at prøve at opdatere det gamle layout. Et evt.
nyt layout baseret på data i en database kan laves "i baggrunden", så
den nuværende side er live indtil den nye side er færdig.

Prøv at lave et estimat af, hvor mange CD'er I har, og hvilke
oplysninger det kunne være interessant at smide i en database. Prøv så
at regne ud, hvor lang tid det ville tage at kopiere/indtaste
oplysningerne for hver CD. Og gang så den tid med antallet af CD'er, så
kan du måske vurdere, om det vil tage længere tid end din ellers
endeløse kamp med de flade filer.

Layout er den mindste del af det hele. Når det hele ligger i en
database, er det er utroligt nemt at få layoutet på plads ved hjælp af
CSS og PHP til at hente data ind i de enkelte sider, som Jan Hansen nævner.

Vi kan sikkert hjælpe dig med at lave en database og en formularside til
indtastning af oplysningerne.
Mvh. Kim Ludvigsen
Kurt Hansen
2019-09-14 07:43:14 UTC
Post by Kim Ludvigsen
Post by Kurt Hansen
[...]
Ydrk, det var en ny drejning.
Post by Kim Ludvigsen
Post by Kurt Hansen
[...]
Siden blev grundlagt i 1998, men næsten alt har jo ændret sig siden da.
Det eneste der er sket siden da er, at der er blevet oprettet nye varer
(ca. 15 om året), krydret med nye metoder, f.eks. CSS.

Nej, der er ikke meget gang i den og det er netop dét vi gerne vil lave
om på - både med en ny, mobilvenlig hjemmeside, men også integreret med
en shop. Som det er nu, skal brugeren klikke sig over i en tilhørende
webshop. Dels er det jo ikke brugervenligt, men så sandelig også
besværligt at vedligeholde.
Post by Kim Ludvigsen
Prøv at lave et estimat af, hvor mange CD'er I har
P.t. 356.
Post by Kim Ludvigsen
Vi kan sikkert hjælpe dig med at lave en database og en formularside til
indtastning af oplysningerne.
Det er jo en flot gestus, men vil jo kræve en del ressourcer at
håndbygge en database og hvad med shopdelen? Jeg lurer på om ikke et
nemt system som f.eks. SmartWeb (https://www.smartweb.dk/) vil dække
behovet. Jeg har testet det nogle gange, men har opbrugt min kvote af
gratis prøveperioder ;-)
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen
Henning
2019-09-14 07:56:38 UTC
Post by Kurt Hansen
Ydrk, det var en ny drejning.
Om du vedligeholder dine filer i flade filer i frames eller som løse
sider er der ingen forskel i.
Post by Kurt Hansen
[...]
Hvorfor så ikke få shoppen til at gøre som du vil i stedet for?

Der har du alligevel din database.

Alternativt kan du måske trække data ud fra shoppen som json-data og
have lave et javascript som putter data ind på din statiske side.

/Henning
Kurt Hansen
2019-09-14 08:05:00 UTC
Post by Kurt Hansen
[...]
Fordi det system som shoppen er lavet i (Unique Free) også er forældet.
Det er baseret på en tudsegammel OsCommerce og ham der lavede den danske
version trak stikket for 2-3 år siden.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen
Kim Ludvigsen
2019-09-14 08:44:34 UTC
Post by Kurt Hansen
Post by Henning
[...]
Du kan trække data ud af databasen og så indsætte dem i en anden
database. Det vil spare dig for en del af tastearbejdet - så er det kun
eventuelle yderligere oplysninger, der skal indtastes i den nye
webshop/hjemmeside.
Mvh. Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
2019-09-14 08:25:43 UTC
Post by Kurt Hansen
Post by Kim Ludvigsen
Prøv at lave et estimat af, hvor mange CD'er I har
P.t. 356.
Det er trods alt overkommeligt.
Post by Kurt Hansen
Post by Kim Ludvigsen
Vi kan sikkert hjælpe dig med at lave en database og en formularside
til indtastning af oplysningerne.
Det er jo en flot gestus, men vil jo kræve en del ressourcer at
håndbygge en database og hvad med shopdelen?
Jeg havde ikke tænkt på en shop. Som Henning skriver, er der nok en
database inkluderet i en shop.

Det største arbejde med en database er at finde ud af, hvad man vil have
med i den og så indtastningen. Selve det at lave databasen tager ikke så
lang tid, i en webshop vil det sikkert være ekstremt nemt.

Det oplagte for jer vil være at have felter for kunstner, komponist,
årstal, pris, de enkelte numre på CD'en, et felt med link til lydfilen
til de enkelte numre, beskrivelse (salgstekst), genre, osv.

Og så kan der evt. være felter til medvirkende musikere, hvis der fx er
særligt kendte violinister eller lignende på et nummer. Fordelen ved det
er, at man så kan søge på violinisten og få vist alle de CD'er, han er
med på.

Jo flere detaljer, jo mere kan I tilbyde kunderne med hensyn til
søgninger og specielle sider (alle danske kunstnere, alle operetter
osv.). Men jo flere detaljer, jo mere arbejde med indtastningen, så man
skal lige vurdere, hvad det er mest relevant at få med.
Post by Kurt Hansen
Jeg lurer på om ikke et
nemt system som f.eks. SmartWeb (https://www.smartweb.dk/) vil dække
behovet. Jeg har testet det nogle gange, men har opbrugt min kvote af
gratis prøveperioder ;-)
Opret en ny mailadresse hos Gmail og prøv igen. Ellers er der vel
lignende tilbud fra andre webshops.
Mvh. Kim Ludvigsen
Henning
2019-09-14 08:44:06 UTC
Post by Kim Ludvigsen
[...]
Har du ikke dit eget domain? Så opretter du bare en test med
test-***@domæne.dk, test-***@domæne.dk, test-***@domæne.dk og så videre. Når
du har dit eget domæne har du jo uendeligt mange mail-adresser til din
rådighed.

/Henning
Jan Hansen
2019-09-14 11:19:13 UTC
Post by Henning
Post by Kim Ludvigsen
[...]
Og så husk at slette cookies! Ellers ved de godt, det er dig igen, selvom
du har en anden mail-adresse.
Linux to a friend today!
Kurt Hansen
2019-09-14 12:23:53 UTC
Post by Jan Hansen
Post by Henning
Post by Kim Ludvigsen
[...]
- også som svar til Kim Ludvigsen og Jan:

Jo, fint nok at jeg kan omgå det, men det synes jeg ikke er fair.

En Basic-version koster 189 kr. om måneden og det er nok til en start.
Så kan jeg altid opgradere til Plus, når shoppen skal offentliggøres.

Gennem mine gratis prøveperioder har jeg fået rigtig gode svar på mine
spørgsmål. Fuld credit til SmartWeb for det :-)
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen
Kim Ludvigsen
2019-09-14 13:31:21 UTC
Post by Kurt Hansen
[...]
Så synes jeg, du skal prøve med sådan et abonnement - vær sikker på, at
du ikke binder dig til en lang abonnementsperiode, hvis du alligevel
ikke kan bruge det. Du kan så måske også få dem til at hjælpe med at
importere de data, du har i den gamle database.

Har du adgang til phpmyadmin på det nuværende webhotel? I så fald er det
meget nemt at eksportere dine data, så de bagefter kan importeres hos
Smartweb.
Mvh. Kim Ludvigsen
Jan Hansen
2019-09-14 14:07:29 UTC
Post by Kim Ludvigsen
Det oplagte for jer vil være at have felter for kunstner, komponist,
årstal, pris, de enkelte numre på CD'en, et felt med link til lydfilen
til de enkelte numre, beskrivelse (salgstekst), genre, osv.
Ja, umiddelbart virker det jo nemt nok, felterne kan så sættes sammen
til noget der ligner
<https://www.allmusic.com/album/bach-mass-in-b-minor-mw0001815033>

Men ser man efter på <https://www.danacord.dk/frmsets/records/719-r.html>
så er der lige over 11. nummer smuttet en linie ind med "Sonata No. 6 in
B flat minor, Op. 160". Det bliver ikke nemt at gengive, uden tabellen
også indeholder felter til noget html før og efter linien med nummeret.
Jeg mener nu også, at det ser bedre ud, når komponist og pianist kun
står der én gang, når det er de samme på nummer 11 og 12.
Det giver ikke meget mening, at der på allmusic står Bach som komponist
under hver evig eneste sang, når det fremgår både af omslaget og
overview, at det er ham, der har skrevet hele balladen.
End ikke numrene ved de enkelte sange er til at regne med. På
grammofonplader, f.eks. med "Johnny Reimar Party", er der gerne et
nummer, der hedder "Medley". F.eks nummer 7, der så består af 7a, 7b
og 7c.

Det var nu heller ikke noget database til numrene, jeg ville
forsøge at sætte sammen. De er jo allerede tastet ind i tabeller, med
links til sider med kunstnere og komponister.
Jeg ville blot lave en "database" med de 4*tal og 4*html, som de enkelte
sider består af. Det er så til at eksperimentere med responsiv og
mobildesign til det ikke er sjovt mere, uden at skulle rette andet end
et sted i skabelonen ved hver ændring.
Testsiden viser jo, at de nuværende tabeller kan klaske sammen til
visning på en mobiltelefon.

I det mindste forsiden på det smartweb.dk er da mobilkompatibel, så
hvis det er til at overleve uden det (tilsyneladende) eftertragtede
framelook, er det nok nemmere at lave siden der.
Linux to a friend today!
Jan Hansen
2019-09-14 12:22:03 UTC
Post by Kurt Hansen
Du skriver at du vil gemme det som en php-skabelon, men hvordan skal jeg
arbejde med den?
Det skal du ikke. Det er den, der skal arbejde for dig! Skal noget laves om
i den, kan du rette i den på samme måde, som du retter når den hedder html
i stedet for php. Den eneste forskel er, at f.eks indholdet af feltet med
overskriften mangler, og der i stedet står <?php echo $overskrift;?>
Det fungerer så ved, at et andet php-script henter den fil, hvor data for
den ønskede CD er gemt, og klipper de enkelte dele ud i variabler. Derefter
includerer scriptet skabelonen, og <?php echo $overskrift;?> bliver automagisk
udskiftet med den overskrift, der hører til den valgte CD.

Fordelen er, at når du laver noget om på siden, skal du kun rette ét sted,
så kommer rettelsen automatisk med på samtlige sider.
Så vidt jeg kan se, har du (manuelt?) lavet cd 753-760 responsive. Havde du
i stedet klippet de enkelte siders elementer ud, og gemt som "database",
kunne du have brugt en skabelon til at samle siderne igen. Det havde så
kun været i skabelonen, du skulle rette, for at få samtlige sider
responsive.