Frames i HTML
Kurt Hansen
2019-05-31 15:06:43 UTC
Jeg har i flere år undret mig over hvorfor “frames” blev depricated i
HTML. Er der nogen der kan forklare mig hvorfor?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen
Kim Ludvigsen
2019-05-31 16:14:11 UTC
Post by Kurt Hansen
Jeg har i flere år undret mig over hvorfor “frames” blev depricated i
HTML. Er der nogen der kan forklare mig hvorfor?
Uden at have tjekket op på det historiske: Mon ikke det er fordi, man
kan lave det samme uden frames og uden de dumme bivirkninger*, der kan
være ved frames.

Lokalt indhold kan nemt præsenteres på samme måde ved hjælp af div-bokse
og fx fixed position.

Eksternt indhold kan reelt også inkluderes på den måde via scripts, men
ellers kan man bruge iframe-tagget.

* Fx at brugeren havner på en bestemt frame og ikke kan komme væk fra
den, fordi navigationen ligger i en anden frame.
Mvh. Kim Ludvigsen
Bertel Lund Hansen
2019-05-31 16:27:56 UTC
Post by Kim Ludvigsen
* Fx at brugeren havner på en bestemt frame og ikke kan komme væk fra
den, fordi navigationen ligger i en anden frame.
Det mest anvendte argument så vidt jeg husker var at man ikke
kunne bogmærke den side (det indhold) som man var interesseret i.
/Bertel
Kim Ludvigsen
2019-05-31 17:50:58 UTC
Post by Bertel Lund Hansen
Post by Kim Ludvigsen
[...]
Åh ja, hvordan kunne jeg dog glemme det.
Mvh. Kim Ludvigsen
Kurt Hansen
2019-06-01 04:29:08 UTC
Det har jeg jo bevist siden slut-90'erne på www.danacord.dk.

Eksempel: https://www.danacord.dk/frmsets/records/841-r.html
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen
Bertel Lund Hansen
2019-06-01 05:56:39 UTC
Post by Kurt Hansen
Det har jeg jo bevist siden slut-90'erne på www.danacord.dk.
Eksempel: https://www.danacord.dk/frmsets/records/841-r.html
Jeg kan se at min browser ikke understøtter frames. Derfor kan
jeg ikke konstatere om man kan bogmærke en frameside. Men det
kunne man ikke dengang hvor de var almindeligt brugt. Klik på
bogmærket viste altid noget andet end det man ville have gemt.
/Bertel
Kurt Hansen
2019-06-01 06:08:24 UTC
Post by Bertel Lund Hansen
Post by Kurt Hansen
[...]
Det er da vist en spooky browser du bruger?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen
Bertel Lund Hansen
2019-06-01 07:16:23 UTC
Post by Kurt Hansen
Det er da vist en spooky browser du bruger?
Firefox, fuldt opdateret.
/Bertel
Kurt Hansen
2019-06-01 08:07:50 UTC
Post by Bertel Lund Hansen
Post by Kurt Hansen
Det er da vist en spooky browser du bruger?
Firefox, fuldt opdateret.
Ditto her og min FF kan godt læse frames!
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen
Jan Hansen
2019-06-01 09:33:11 UTC
Post by Bertel Lund Hansen
Jeg kan se at min browser ikke understøtter frames. Derfor kan
jeg ikke konstatere om man kan bogmærke en frameside.
Jeg har lige hentet dagens firefox version. Den er op til 30% nyere
og 40% smartere end tirsdagens håbløst forældede bras. Den kan godt
vise frames <https://imgur.com/a/jiR6OLB>.
Når jeg trykker Ctrl + U kan jeg se, at filen indeholder

<frameset frameborder="0" framespacing="0" border="0" cols="180,*" rows="100%">
<frame src="../../menues/maincat.html" name="Menu" scrolling="AUTO" marginheight="0" marginwidth="0">
<frame src="../../records/841.html" name="Hovedareal" scrolling="AUTO" marginheight="6" marginwidth="30">
</frameset>
--
mvh Jan.
Help Microsoft stamp out piracy. Give
Linux to a friend today!
Kurt Hansen
2019-06-01 10:09:07 UTC
Post by Jan Hansen
Post by Bertel Lund Hansen
[...]
Jæuw, men det er jo en beta. Min er 67.0.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen
Bertel Lund Hansen
2019-06-01 14:16:02 UTC
Post by Jan Hansen
Jeg har lige hentet dagens firefox version.
Jeg faldt lige over at jeg kunne opdatere Firefox med dansk
sprog. Grmpf! Det resulterede i at der blev oprettet en helt ny
profil - uden nogen forudgående advarsel.

Derfor slettede jeg hele mappen og installerede Firefox på ny.
Den kan stadig ikke vise frames - hvilket så heller ikke generer
mig. Jeg har først opdaget det i denne her tråd.
/Bertel
Kim Ludvigsen
2019-06-02 16:33:17 UTC
Post by Bertel Lund Hansen
Post by Jan Hansen
Jeg har lige hentet dagens firefox version.
Jeg faldt lige over at jeg kunne opdatere Firefox med dansk
sprog. Grmpf! Det resulterede i at der blev oprettet en helt ny
profil - uden nogen forudgående advarsel.
Mon ikke du har fået installeret et andet versionsnummer. For at undgå
kompatibilitetsproblemer vil du få oprettet en ny profil, hvis du
installerer en anden version, end du allerede har:
https://support.mozilla.org/da/kb/dedikerede-profiler-firefox-installation
Mvh. Kim Ludvigsen
Bertel Lund Hansen
2019-06-02 17:14:24 UTC
Post by Kim Ludvigsen
Post by Bertel Lund Hansen
[...]
Det var Jan der havde hentet en version. Jeg gik ind på "Options"
og fandt frem til sprogindstillingerne. Det var nemt nok at vælge
dansk som systemsprog - men da jeg så genstartede, fik jeg en
advarsel om at min profil var ændret, og at jeg kun kunne
genfinde de gamle indstillinger hvis jeg havde gemt dem. Den
advarsel ville jeg nok gerne have haft på forhånd.

Først derefter hentede jeg en helt frisk Firefox for at starte
forfra og se om den nu vil vise frames (hvilket den altså ikke
vil).

I øvrigt opdagede jeg at Firefox fylder 400 Mbyte - Det er
edderbankeme meget. Jeg vil vædde på at jeg ville kunne klare mig
med en brøkdel deraf.

Opera 3.6 kan stadig findes frem, men den kan desværre ikke klare
dagens hjemmesider. Det var ellers en suveræn browser - hurtig og
lille.
/Bertel
Jan Hansen
2019-06-02 19:20:29 UTC
Post by Bertel Lund Hansen
I øvrigt opdagede jeg at Firefox fylder 400 Mbyte - Det er
edderbankeme meget. Jeg vil vædde på at jeg ville kunne klare mig
med en brøkdel deraf.
Hvor finder du sådan en stor version? Det er vel ikke noget virusbefængt,
du henter?
Den på https://ftp.mozilla.org/pub/firefox/releases/68.0b6/win64-aarch64/da/
fylder 69 MB.
Min udgave https://ftp.mozilla.org/pub/firefox/releases/68.0b6/linux-x86_64/da/
fylder 61 MB, udpakket bliver det til 191 MB.

Det version 65 jeg havde hentet, viste hvert andet øjeblik, at jeg kunne
hente en ny udgave. Jeg fik det væk et par minutter ved at klikke på
"ikke nu". Da jeg havde gjort det nogle gange, var hævnen, at mine plugins -
ikke firefox - pludselig var forældede, https://imgur.com/a/Uz4KlQ1 .
Efter jeg havde slettet 65 og lagt 68.0b6 ind i mappen, var mine plugins
på mirakuløs vis ikke længere forældede. Når de samme plugins er på, og
profilen i øvrigt ligner sig selv, går jeg ud fra, at der er tale om samme
profil i begge versioner. Der er i hvert fald kun 1 profilmappe.

Version 66.0 udkom 18. Marts, 66.0.5 udkom 7. Maj. Det er 1 opdatering pr 10
dage. Fylder det 61 MB hver gang, betyder det 183 MB pr måned. Det er måske
ikke så slemt, hvis man har en ægte ADSL eller fiber forbindelse, der
alligevel ikke bliver brugt til noget. På mobilt internet er priserne efter
https://telepristjek.dk/taletidskort-guide-til-forbrugsafregnet-tale-sms-og-data/
omkring en krone pr. MB. Det er muligt, man kan få lidt rabat med et eller
andet abonnement, ellers koster det 183 kr pr måned at anvende firefox.
Jeg ved ikke hvor stor en del af de penge, teleselskaberne sender videre
til mozilla, men beløbet er da for stort til at man kan slippe for deres
opdateringsvanvid. Jeg holder mig til version 50, indtil den indbyggede
trojaner også ødelægger det, sikkert ved at slette hele harddisken.
Det betyder, at sider med grid ikke vises korrekt, men det overlever jeg
nok. Er en side ulæselig, finder jeg bare et andet sted at bruge mine
penge.
Linux to a friend today!
Bertel Lund Hansen
2019-06-02 20:24:59 UTC
Post by Jan Hansen
Hvor finder du sådan en stor version? Det er vel ikke noget virusbefængt,
du henter?
Det håber jeg da ikke, men nu må jeg undersøge det.
/Bertel
Bertel Lund Hansen
2019-06-02 20:28:04 UTC
Post by Jan Hansen
Hvor finder du sådan en stor version? Det er vel ikke noget virusbefængt,
du henter?
Jeg bruger en portable version. Du bliver snydt af at 330 Mbyte
ligger i diverse mapper på C-drevet.
/Bertel
Jan Hansen
2019-06-02 21:00:07 UTC
Post by Bertel Lund Hansen
Post by Jan Hansen
Hvor finder du sådan en stor version? Det er vel ikke noget virusbefængt,
du henter?
Jeg bruger en portable version. Du bliver snydt af at 330 Mbyte
ligger i diverse mapper på C-drevet.
Nå ja, hvis det også omfatter cache skal det nok løbe op. Min cache i
firefox 50 profilen er for tiden 347 MB.
Linux to a friend today!
Edmund
2019-06-05 06:18:59 UTC
Post by Kim Ludvigsen
Mon ikke du har fået installeret et andet versionsnummer. For at undgå
kompatibilitetsproblemer vil du få oprettet en ny profil, hvis du
https://support.mozilla.org/da/kb/dedikerede-profiler-firefox-installation
Jeg tror der er noget galt eller anderledes med den nye version 67.
Profiles.ini er anderledes og den opretter en installs.ini ved siden af.
Mvh Edmund
Kim Ludvigsen
2019-06-05 12:01:10 UTC
Post by Kim Ludvigsen
https://support.mozilla.org/da/kb/dedikerede-profiler-firefox-installation
Jeg tror der er noget galt eller anderledes  med den nye version 67.
Profiles.ini er anderledes og den opretter en installs.ini ved siden af.
Ja, 67'eren er anderledes, fordi det nu [1] er muligt at have flere
forskellige versioner af Firefox installeret samtidig med hver sin
profil. Filen installs.ini binder en bestemt version af Firefox sammen
med en bestemt profil.

Når man har indført den nye funktion, skyldes det sikkert, at det kan
give problemer med profilen, hvis man installerer en ny version og
senere går tilbage til en ældre version - eller hvis man har installeret
både release-udgaven og fx en beta-udgave. Med brug af forskellige
profiler holdes skæg for sig og snot for sig.

[1] Det var også muligt at bruge forskellige profiler til forskellige
versioner før, men det var mere nørdet at sætte op.
Mvh. Kim Ludvigsen
Bertel Lund Hansen
2019-06-05 12:24:04 UTC
Post by Kim Ludvigsen
[1] Det var også muligt at bruge forskellige profiler til forskellige
versioner før, men det var mere nørdet at sætte op.
Med portable versionen er det så nemt som at klø sig i nakken.
Man kopierer bare hele mappen et andet sted hen og ændrer
opsætningen efter behag.

Heldigvis er der rigtig mange programmer i dag som fås i en
portable version. I de gode, gamle dage var der slet ikke andet.
/Bertel
Kim Ludvigsen
2019-06-05 13:40:36 UTC
Post by Bertel Lund Hansen
Heldigvis er der rigtig mange programmer i dag som fås i en
portable version. I de gode, gamle dage var der slet ikke andet.
Ja, det var meget nemmere, inden man begyndte at bekymre sig om
sikkerhed. OS/2, som jeg brugte dengang, var kendt for at være mere
sikker end Windows, men med dagens øjne var der jo fuldstændigt åbent
for alt for banditterne (medmindre man havde en IT-afdeling, der kunne
ændre standardopsætningen og sætte systemet sikkert op).
Mvh. Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
2019-06-01 08:24:06 UTC
Post by Kurt Hansen
Post by Bertel Lund Hansen
[...]
Min Firefox vil gerne vise rammer, så ...
Gå ind på linket.
Klik på Collections yderst til venstre
En undermenu med komponister åbnes.
Klik fx på Rued Langgard
Bogmærk siden

Besøg bogmærket - du får nu ikke vist Rued Langgards kompositioner, som
ellers var den side, du bogmærkede.
Mvh. Kim Ludvigsen
Kurt Hansen
2019-06-01 08:43:37 UTC
Post by Kim Ludvigsen
Post by Kurt Hansen
Post by Bertel Lund Hansen
[...]
Ok, du har ret. Brugeren kan ikke lægge bogmærker.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen
Bertel Lund Hansen
2019-06-01 12:22:55 UTC
Post by Kim Ludvigsen
Min Firefox vil gerne vise rammer, så ...
Jeg har måske valgt det fra engang?
/Bertel
Kim Ludvigsen
2019-06-02 16:41:24 UTC
Post by Bertel Lund Hansen
Post by Kim Ludvigsen
Min Firefox vil gerne vise rammer, så ...
Jeg har måske valgt det fra engang?
I gamle dage kunne man slå rammer fra via indstillingen
browser.frames.enabled i about:config. Indstillingen findes ikke i nyere
versioner af Firefox, men måske indstillingen blot er blevet skjult, og
det gamle valg har overlevet hos dig.

Nu er du ligeglad, så dette er mere, hvis andre falder over dette indlæg
og gerne vil have en løsning. Indtast about:config i adressefeltet og
tryk på Enter.
Skriv browser.frames.enabled i søgefeltet. Hvis indstillingen findes, så
dobbeltklik på den for at ændre værdien til true.

Hvis indstillingen ikke findes, så prøv at højreklikke på siden, og vælg
Opret ny værdi => boolsk værdi => angiv browser.frames.enabled som navn
i dialogboksen, og klik på OK. Klik på true i den efterfølgende
dialogboks, og klik så på OK.
Mvh. Kim Ludvigsen
Bertel Lund Hansen
2019-06-02 17:20:52 UTC
Post by Kim Ludvigsen
[...]
Jeg kopierede just min Firefox (portable) til en ny mappe og
prøvede din opskrift. Det gjorde ingen forskel.
/Bertel
Kim Ludvigsen
2019-06-02 18:23:36 UTC
Post by Bertel Lund Hansen
Post by Kim Ludvigsen
[...]
Jeg har lige selv prøvet at oprette nøglen med værdien false - det gør
heller ingen forskel her. Jeg tør ikke sige, hvorfor din Firefox ikke
vil vise rammer - nu er det så en portable, du bruger, men det virker
specielt, hvis portable-folkene bevidst har slået frames fra i den.
--
Mvh. Kim Ludvigsen