Alternativ til tabeller?
Kurt Hansen
2019-12-01 11:45:22 UTC
Jeg ved kun alt for godt, at man skal undgå at bruge tabeller til
"design", men mener også at vide, at når der er tale om tabulære data,
så er det i orden(?).

https://www.danacord.dk/records/790.html

Det er en standardvareside, hvor CD'ens indhold har fire kolonner:

1. Tracknummer
2. Titel
3. Varighed
4. Afspilningsknap

Er det ikke hvad man kalder tabulære data?

Det er vigtigt at alle data er top-aligned, f.eks. hvis titelfeltet
består af to eller flere linjer.

Tabellens felter skal være responsive og faktisk KAN der godt sættes en
fast bredde på 1, 3 og 4, men her kommer jeg alligevel i tvivl, for hvad
nu hvis jeg sætter width til 70px, hvad sker de så hvis teksten ikke kan
være der, f.eks. hvis brugeren har sat sin browser til at vise
monsterstor tekst?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen
Jan Hansen
2019-12-01 12:51:37 UTC
Post by Kurt Hansen
[...]
Hvis du har sat sidens fontsize til 12px, man det være lige meget hvad
der er valgt som standard størrelse i browseren. Hvis brugeren laver
skriften dobbelt så stor med ctrl + plus, så bliver de 70 px i bredden
samtidig til 140 px, så det stadig passer sammen.
Hvis du har 12px i body og så skriver 2em i cellen, bliver teksten 24px
Hvis du ikke har noget med px et sted, og der står 2em, gætter jeg på,
det betyder dobbelt så stor, som det der er valgt som standard i browseren,
dvs. det kan være hvad som helst.
https://www.w3schools.com/cssref/css_units.asp
Hvis du ikke bruger en webfont, og du har valgt en skrifttype, som brugeren
ikke har installeret, kan bogstaverne have en anden bredde, og så har du
heller ingen indflydelse på hvordan siden ser ud.
--
mvh Jan.
Help Microsoft stamp out piracy. Give
Linux to a friend today!
Kim Ludvigsen
2019-12-01 13:10:54 UTC
Post by Jan Hansen
Post by Kurt Hansen
[...]
Og hvis teksten så ikke kan være på én linje, ombrydes den som standard
på en ny linje. Det er i nogle browsere muligt at zoome kun tekst, så
bokse/tabeller osv. ikke zoomes, men det er vist de færreste, der
benytter den mulighed.
Mvh. Kim Ludvigsen
Kurt Hansen
2019-12-02 05:40:55 UTC
Post by Kim Ludvigsen
Post by Jan Hansen
Post by Kurt Hansen
[...]
Fint nok med automatisk ombrydning i feltet med titler, men ombrydning
af f.eks. feltet med spilletid ser jo ikke pænt ud hvis det ombrydes:

3:
12

eller

3
:12
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen
Kim Ludvigsen
2019-12-02 06:01:48 UTC
Post by Kurt Hansen
Post by Kim Ludvigsen
Og hvis teksten så ikke kan være på én linje, ombrydes den som
standard på en ny linje.
Fint nok med automatisk ombrydning i feltet med titler, men ombrydning
12
Der ombrydes normalt kun ved mellemrum, så "3:12" ombrydes ikke.
Mvh. Kim Ludvigsen
Henning
2019-12-02 10:17:53 UTC
Post by Kim Ludvigsen
Post by Kurt Hansen
Post by Kim Ludvigsen
[...]
Det kommer an på så meget, så det kan godt ske.

Men en "white-space:nowrap" på klassen løser det problem. Så bliver der
ikke wrappet overhovedet.

/Henning
Bertel Lund Hansen
2019-12-02 10:32:59 UTC
Post by Henning
Post by Kim Ludvigsen
Der ombrydes normalt kun ved mellemrum, så "3:12" ombrydes ikke.
Det kommer an på så meget, så det kan godt ske.
Jeg kan ikke presse Firefox til at ombryde ved et kolon.
--
/Bertel