Hvordan fedter jeg for Google?
Toke Norby
2020-02-02 15:27:06 UTC
Jeg har en mappe med en fil, som jeg gerne vil have Google til at
finde.

Jeg kan se, at jeg kan kalde den
http://mit-domæne.dk/historie/historie.html
eller
http://mit-domæne.dk/historie/index.html

hvor index.html indeholder det samme som historie.html
Hvad kan søgemaskinerne bedst lide?

På forhånd tak
Toke

PS. Jeg har endnu ikke fundet ud af, hvordan jeg opsætter https (på
unoeuro.com)
--
***@Norbyhus.dk
http://norbyhus.dk/
Kim Ludvigsen
2020-02-02 15:50:10 UTC
Post by Toke Norby
[...]
Mit gæt er index.html - ikke mindst fordi siden dermed vil være
"top-siden" i mappen historie. index-filen er standard-siden for en
mappe, mens historie.html blot er én side mellem potentielt mange sider.

Bemærk, at du normalt ikke behøver at angive navnet index.html, det er
nok med http://mit-domæne.dk/historie.
Post by Toke Norby
PS. Jeg har endnu ikke fundet ud af, hvordan jeg opsætter https (på
unoeuro.com)
Log ind på din konto, og klik på Website i menuen til venstre.
Klik på HTTPS beskyttelse i afsnittet Web service.
Vælg Let's Encrypt DV-certifikat i rullemenuen ud for dit domæne, og
klik på knappen Sæt.
Bemærk, at domænet skal være aktivt, før du kan opsætte https.
Mvh. Kim Ludvigsen
Toke Norby
2020-02-02 18:58:55 UTC
Post by Kim Ludvigsen
Post by Toke Norby
[...]
Mit gæt er index.html -
Tak, Kim
Post by Kim Ludvigsen
Bemærk, at du normalt ikke behøver at angive navnet index.html, det er
nok med http://mit-domæne.dk/historie.
Den kendte jeg godt :-)
Post by Kim Ludvigsen
[...]
Tak igen, men jeg laver lige en prøve på begtrupvig.dk, som har en
lille hjemmeside. Her får jeg at vide:

Let's Encrypt kan ikke benyttes når http://begtrupvig.dk og
http://www.begtrupvig.dk ikke peger korrekt på din UnoEuro-webserver

og jeg aner ikke, hvordan jeg kan få den til at "pege korrekt på min
webserver" som er:

linux19.unoeuro.com med et IP nr. som jeg ikke tør vise her
(IP: 94.xxx.xxx.xx)
.
men under DNS-administrationen findes dette ip ikke. Der er et andet
nr. ved
begtrupvig.dk type A. samt ved *.begtrupvig.dk type A
(Jeg må vist finde og læse lidt om dette),
men alle gode forslag er velkomne, Kim!
Mvh
Toke

Jeg taler vist ikke samme sprog, som kontrolpanelet gør!

men hvis jeg bruger http://www.ip-adressen.dk/ er den
83.xx.xxx.xxx

men jeg håber på din gode hjælp her, tak.
Toke
--
***@Norbyhus.dk
http://norbyhus.dk/
Henning
2020-02-02 19:25:27 UTC
Let's Encrypt kan ikke benyttes nårhttp://begtrupvig.dk og
http://www.begtrupvig.dk ikke peger korrekt på din UnoEuro-webserver
www.begtrupvig.dk has address 94.231.103.100
begtrupvig.dk has address 94.231.109.47
begtrupvig.dk mail is handled by 10 mx.unoeuro.com.
så du skal sikkert ha dem til at pege det samme sted hen.

Jeg kan se at www.begtrupvig.dk viderestilles til begtrupvig.dk hvor jeg
så får en fejl.

Jeg vil tro at det er den viderstilling den Lets Encrypt ikke kan lide.

/Henning
Kim Ludvigsen
2020-02-02 21:47:05 UTC
Ok, men jeg har besluttet at jeg i første omgang bør kigge nærmere på
mit "hoveddomæne" og her er jeg kommet så "langt", at jeg har en gul
hængelås på https://norbyhus.dk/
og vil prøve i morgen at køre en https-checkker på index-filen. (Det
bliver en hård tur har jeg på fornemmelsen).
Det er nemt at rette, du har billeder på siden, hvor du angiver hele
adressen til dem med http, hvorfor de indsættes uden kryptering:

Hvis du fjerner
http://norbyhus.dk/
fra dem, vil de ikke udløse den gule hængelås - jeg har dog ikke
tjekket, om du har andet, der kan drille.

For øvrigt, du turde ikke tidligere skrive IP-numrene - det skal du ikke
være bange for, dem kan vi alle finde ud fra domænet, hvis ellers vi
gider. Din nordbyhus har fx 94.231.109.47.
Mvh. Kim Ludvigsen
Henning
2020-02-02 21:50:17 UTC
[...]
Jeg kan se at du har en masse absolutte henvisninger til
http://norbyhus.dk/

Eksemplevis http://norbyhus.dk/artiklermm/olsen/kap1.html

Dem kan du ændre til /artiklermm/olsen/kap1.html,

Så vil links viderede automatisk være til samme host og method som
dokumentet kommer fra.
Dennis Munding
2020-02-03 03:48:50 UTC
Post by Toke Norby
Post by Kim Ludvigsen
[...]
[KLIPPET]

Jeg bruger selv UnoEuro og jeg benytter en .htaccess-fil til
omdirigeringen:

# Omdirigering af alle http-forespørgsler til https
RewriteEngine On
RewriteCond %{SERVER_PORT} 80
RewriteRule ^(.*)$ https://DIT-DOMÆNE.dk/$1 [R,L]

Skriv igen hvis ikke du ved, hvordan man laver en .htaccess-fil. :-)

Dennis Munding
Kim Ludvigsen
2020-02-03 04:07:30 UTC
Post by Dennis Munding
[...]
Det er en fordel at benytte følgende i klammerne i stedet:
[R=301,L]
Ved en omdirigering fra http fortæller det Google og andre, at siden er
flyttet fast, så kun den nye adresse er gældende. Ellers risikerer man,
at Google tror, den gamle adresse stadig er gyldig, og så har man to
forskellige adresser med det samme indhold, hvilket påvirker rankingen
negativt.

(R uden parameter skulle automatisk blive fortolket som R=302, som er en
midlertidig flytning)

Toke: Brug kun ovenstående klammeindhold med R=301, når du er sikker på,
at omdirigeringen virker korrekt, indtil da kan du bruge det som Dennis
angiver, det fortæller, at der er tale om en midlertidig flytning. Når
så du har tjekket, at alt virker, som det skal, kan du ændre det i
klammerne til
[R=301,L]
Mvh. Kim Ludvigsen
Toke Norby
2020-02-03 09:17:55 UTC
Post by Kim Ludvigsen
Post by Dennis Munding
[...]
Kim, Dennis og Henning.
1000 tak. Jeg prøver at rette mine filer til efter jeres anvisninger.
Er det ikke rigtigt, at htaccess-filen skal placeres sådan:

.htaccess (med .htaccess-filen, der er lavet i notepad med CR efter
hver linie?)
.well-known (filmappe, som jeg har oprettet fordi det stod et eller
andet sted. Hvordan bruger jeg den?)
public_html (filmappe med alle mine filer)
brugerdate (filmappe, som jeg ikke ved, hvad bruges til: Indholdet er
"norbyhus: -(bogstaver og tegn)"

Jeg har bedt min hustru om at sætte pladen "Rigtige Venner" på :-)
Tak fordi I orker at hjælpe en novice.

Mvh
Toke
--
***@Norbyhus.dk
http://norbyhus.dk/
Toke Norby
2020-02-03 12:16:09 UTC
Kim, Dennis og Henning
Nu ser det sørme ud til at virke hele vejen igennem og filerne får
https forrest, og R=301,L er indsat i .htacces-filen, så det er fint.
Det virker selvfølgelig ikke på domæner, der ikke kører med https.

Ved lejlighed må jeg se at finde ud af hvad .well-known og
pki-validation mapperne er gode for (kan ikke huske, hvad der stod!)

Men igen - 1000 tak for jeres gode hjælp
Mvh
Toke
http://norbyhus.dk/
Henning
2020-02-03 15:34:34 UTC
Post by Toke Norby
Ved lejlighed må jeg se at finde ud af hvad .well-known og
clienten på serveren får en kode letsencrypt som skrives i en fil i
.well-known, så letsencript ved at det er den rigtige server den har fat i.

På samme måde er der andre services som gør lignende ting i .well-known
Post by Toke Norby
pki-validation mapperne er gode for (kan ikke huske, hvad der stod!)
Den er jeg ikke væltet over før ;-)

/Henning
Toke Norby
2020-02-03 16:01:54 UTC
Post by Henning
Post by Toke Norby
[...]
Tak, der ligger dog ingen filer heri.

Jeg "kom" til at køre en https-tjekker og den spyttede noget med 500
fejl ud, som jeg retter langs ad vejen. Siderne virker dog.
Post by Henning
... snip lang absolut URL. Dem kan du ændre til /artiklermm/olsen/kap1.html,